Page content

7 principes achter een succesvol trainingsschema

7 principes achter een succesvol trainingsschema

In dit artikel ga ik in op de 7 principes achter een succesvol trainingsschema. Dit zijn 7 doordachte principes die een trainingsschema tot een succesvol trainingsschema maken. Deze 7 principes vormen de basis voor de defensiefit community, waar jij ook van deel uit maakt als je dit leest :).

Consequent zijn (lifestyle!)

Als je consequent bent, zul je lange termijn successen halen. Als we consequent zijn in het volgen van het trainingsschema, voldoende voeding en rust, dan boeken we de beste resultaten. Consequent zijn betekent niet dat je slechts 1 maand iets probeert, maar dat je je trainingen integreert in je lifestyle, en dat je nadenkt over je voeding en je rust (plan je trainingen, voeding en rust). Als je ‘even’ een paar dagen bewust niet consequent bent, is dat natuurlijk helemaal prima, maar zorg ervoor dat je daarna weer terug op het rechte pad komt. Pak je lifestyle weer op!

Herstel

Wat mij betreft is slaap en herstel het belangrijkste van je hele trainingsschema. Als je niet voldoende slaapt en je herstel pakt, zul je geen vooruitgang boeken en een gebrek hebben aan energie. Zit er voldoende rust in je trainingsschema om te herstellen van je trainingen, of zal je overtraind raken?

Regelmaat

Ons lichaam draait op regelmaat. Een trainingsschema zou niet moet bestaan uit willekeurige oefeningen, uitgevoerd met een willekeurige interval, met een willekeurige intensiteit en een willekeurig aantal herhalingen. Als je een schema hebt met een doordacht plan, dan ben je onverslaanbaar en boek je maximale resultaten. Het lichaam past zich niet aan op willekeurige activiteiten. Zonder regelmaat is er niets om aan aan te passen. Het is het beste om doelen te stellen en om met regelmaat en methodisch de juiste oefeningen te doen die om het snelst bij ons doel brengt.

Afwisseling

Afwisseling betekent niet perse elke keer andere oefeningen doen als we gaan trainen. We kunnen makkelijk jarenlang dezelfde soort oefeningen doen en alsnog vooruitgang boeken. Dat is precies mijn punt voor wat betreft afwisseling: we moeten juist afwisselen in de intensiteit, het trainingsvolume (hoeveelheid herhalingen en oefeningen) en rust tussen de sets. Om te variëren in de intensiteit van oefeningen met eigen lichaamsgewicht, passen we afwisseling toe in de variaties van de uitvoering van de oefeningen (25 oefeningen van makkelijk naar moeilijk) en verschillende types van de workouts (supersets, interval, tabatas, ladders, etc).

Vooruitgang

Het is verbazingwekkend hoe vaak voorbij wordt gegaan aan dit principe. Ik zie het dagelijks om mij heen in de sportschool: mensen die jaar in jaar uit dezelfde oefeningen doen met dezelfde hoeveelheid gewicht. Waarom? Als ik er vanuit ga dat de andere principes van toepassing zijn, hebben ze waarschijnlijk geen plan achter hun schema zitten, om vooruitgang te boeken met oefeningen van makkelijk naar moeilijk, of het toevoegen van gewicht, het uitvoeren van zwaardere variaties, meer herhalingen, minder rust tussen sets, hoger tempo (meer reps/minder tijd) of andere workout types. Aan de andere kant is het ook mogelijk dat men zonder een doordacht plan te snel door wil stappen in de vooruitgang, waardoor over-training in de hand wordt gewerkt.

Overbelasting (door trainingsprikkels)

Om de spieren in je lichaam te trainen en sterker te maken, heeft je lichaam trainingsprikkels nodig. Deze trainingsprikkel veroorzaakt een tijdelijke overbelasting van je spieren en zorgt ervoor dat je spieren sterker worden. Dan, wanneer de aanpassing heeft plaatsgevonden, moet je een nieuwe prikkel geven anders dan de eerdere prikkel. Vooruitgang, overbelasting en herstel gaan zo hand-in-hand, waarbij de juiste hoeveelheid van elk essentieel is. Op deze manier zorgen zij voor optimale resultaten.

Toewijding

Tot slot: als je iets echt wilt en er toegewijd aan bent, wees dan ook niet bang om er achteraan te gaan! Wees eigenaar van je eigen tijd en omstandigheden en durf een oplossing te vinden voor je dilemma’s en hindernissen! Als jij het niet doet, zal niemand het voor je doen. Wees toegewijd aan het trainingsschema, plan je trainingen in en houd jezelf eraan. Maak afspraken met jezelf en deel je successen met anderen op defensiefit.nl en geef op deze wijze invulling aan je toewijding. Met onze defensiefit community steunen we elkaar in onze toewijding!

 

Succes met trainen!

Gr,
Djack 🙂

Comment Section

0 reacties op “7 principes achter een succesvol trainingsschema

Plaats een reactie