Page content

Defensie keuringseis: opdrukken

Defensie keuringseis: opdrukken

Vandaag staat de defensie keuringseis van het opdrukken centraal. Deze eis houdt in dat je 2 minuten de tijd hebt om zoveel mogelijk push ups te doen.

Armen van 90 graden naar gestrekt

De push up is geldig wanneer je op het laagste punt een hoek maakt van 90 graden tussen je elleboog en je bovenarm. In de praktijk houdt dat in dat wanneer je met je borst bijna de grond aanraakt, je met je bovenarmen parallel met de grond komt.

Dus niet zo:

Opdrukken incorrect1

Je armen zijn nog niet helemaal parallel met de grond, dus je moet nog iets verder naar beneden doorzakken.

 

 

 

Opdrukken incorrect2

Hetzelfde verhaal; je moet nog iets verder doorzakken met je borst naar de grond, zodat je met je ellebogen en bovenarmen een hoek maakt van 90 graden.

 

 

 

Maar wel zo:

Opdrukken correct1

Deze push up is correct uitgevoerd! De armen zijn parallel met de grond en de ellebogen zijn in een hoek van 90 graden ten opzichte van de bovenarmen. Als punt ter verbetering om krachten te sparen en minder frictie in je borstspieren te creëren, zou je je handen nog iets meer naar buiten kunnen plaatsen. Als je je handen onder je ellebogen plaatst, dan heb je de optimale positie te pakken 🙂

 

 

Opdrukken correct2

Deze push up is perfect uitgevoerd! De handen mooi in lijn onder de ellebogen en de bovenarmen in een rechte lijn met de vloer. Vanuit deze positie kun je je weer opdrukken en je armen strekken naar de uitgangspositie.

 

 

Benen gestrekt en knieën van de grond

Wanneer je het startsignaal krijgt om push ups te maken, gaat de tijd lopen. Gedurende deze 2 minuten test is het niet toegestaan dat je knieën de grond raken. Als je toch met je knieën de grond aanraakt, dan stopt de test.

push up voorbeeld1

Hier een voorbeeld van correct opdrukken met de benen gestrekt met de knieën van de grond. Ook zijn de armen op het laagste punt netjes 90 graden.

 

 

 

 

 

push up voorbeeld2

 

Hier nog een voorbeeld van een perfecte uitvoering. Benen gestrekt, knieën van de grond en de bovenarmen zijn parallel met de grond op het laagste punt 🙂

 

 

 

Test jezelf!

Deze test kun je natuurlijk vooraf oefenen! Sterker nog, meerdere keren per dag kun je jezelf op de grond laten vallen en er even zoveel als mogelijk push ups uitdrukken als je kunt 🙂 Doe dit niet overal, want anders word je gek aangekeken in bijvoorbeeld de supermarkt, of midden op straat… 🙂

Het punt is dat maar weinig kandidaten deze test echt voor zichzelf oefenen, waardoor ze uiteindelijk op de defensie keuring niet hoog scoren. Het zou zonde zijn als je hier laag op scoort, dus zorg dat je jezelf goed voorbereidt en de test meerdere malen vooroefent.

Succes met oefenen! 🙂

Comment Section

1 reactie op “Defensie keuringseis: opdrukken


Plaats een reactie