Page content

Vooruitgang killer: De ‘meer is beter’ mythe

Vooruitgang killer: De ‘meer is beter’ mythe

Het klinkt zo logisch: hoe meer je traint, hoe sterker je wordt of hoe langer je traint, hoe beter… Dit is echter een mythe. Sterker nog, als je teveel traint, zul je alleen maar je spieren afbreken en je vooruitgang in de weg staan.

Hoe zit het dan wel? Je spieren zijn de meest effectieve vetverbranders van je lichaam en je zou moeten trainen totdat je de juiste trainingsprikkel hebt gegeven, zodat je spieren optimaal van de prikkel kunnen herstellen. Ondervoeding of overtraining maken het herstel van je spieren (en daarmee het sterker worden!) niet beter, maar juist slechter. Onthoud altijd: je spieren groeien tijdens rust en slaap.

Overtraining en ongezonde voedingsgewoonten zijn de meest gemaakte fouten die beginners en fanatieke amateursporters maken. Het is niet mogelijk om exact te zeggen wanneer iets teveel is, omdat genen, dieet, slaap, trainingsintensiteit, frequentie van de trainingen en de duur van de trainingen allemaal een rol spelen.

Het beste is om de signalen van overtraining in de gaten te houden: Je boekt geen vooruitgang meer, chronische vermoeidheid (altijd moe…), verminderde motivatie om dingen te doen, het begin van blessures of pijntjes, en voor degenen die het bijhouden: een verhoogde rusthartslag, die je meteen meet wanneer je net uit je bed stapt.

Als je vermoed dat je overtraind raakt, verander dan 1 of meer van de volgende zaken; dieet (meer proteïne of koolhydraten), slaap (slaap 1 uur meer dan gebruikelijk, en houd je vast aan de basis: 7 a 8 uur slaap per nacht), trainingsintensiteit (varieer dagelijks), duur van de trainingen (wissel dagelijks af tussen lange en korte trainingen) en frequentie van de trainingen (wissel wekelijks af met een hoog en een laag volume).

Kortom: meer is niet altijd beter. Als je standaard teveel doet, wees dan scherp om de signalen van overtraining in de gaten te houden!

Herken je signalen van overtraining? Laat hieronder kort weten wat jouw signalen zijn of waren.

Comment Section

2 reacties op “Vooruitgang killer: De ‘meer is beter’ mythe


Door mathijs op 8 maart 2016

ik heb verschilllende (…) signalen gehad van overtraining: Mijn sport is survivalrunning. en aantal jaar geleden voerde ik mijn aantal trainingen per week op naar 3 maal een survivalruntraining. met daarnaast nog monimaal 1 keer hard lopen en nog een krachttraining. in het begin ging het goed met de vooruitgang. Maar vri snel merkte ik dat mijn schouder blokkeerde en ik steeds meer en langer last had van mijn schouderspieren. op het hoogtepunt slipe ik nog maar op 1 zijde omdat de andere kant te pijnlijk was en heb ik vervolgens ongeveer een 4 maanden geen volledige krachtraining meer kunnen uitvoeren. Dom! Nu weet ik veel beter hoe mijn traiingen op te bouwen en af te wisselen. en idd niet uit te gaan van ‘meer is beter’.


Door Djack Littel op 9 maart 2016

Hoi Mathijs! Bedankt voor je terugkoppeling! Mooi om te lezen dat je nu wel beter weet :). Aan de hand van de defensiefit hardloopschema’s kun je gevarieerd hardlopen en dankzij het trainingsschema op de verschillende niveau’s met de verschillende type trainingen, zoals spieruithoudingsvermogen, kracht, spierkracht, explosieve kracht etc, kun je nu voortdurend te juiste trainingsprikkels aan je lichaam geven, waardoor je voortdurend vooruitgang blijft boeken :). Helemaal top & keep up the good work! Gr, Djack

Plaats een reactie