Page content

Hardlopen, schoenen en veters

Hardlopen, schoenen en veters

Welke hardloopschoenen doe ik aan?

Loop jij het grootste gedeelte van je training op een verharde ondergrond, zoals een fietspad? Dan zijn reguliere hardloopschoenen de beste keuze. Deze schoenen hebben een normaal profiel dat geoptimaliseerd is voor verharde wegen en paden.

Loop je het grootste deel van je trainingen op bospaadjes of los zand? Dan kan je het beste voor trailrunning schoenen kiezen. Deze hebben een grof profiel dat zorgt voor meer grip op een zachte ondergrond.

Zelf loop ik zowel hard op bospaadjes als op verharde ondergronden. Daarom heb ik 2 paar hardloopschoenen. Allereerst een hardloopschoen voor verharde wegen, zodat ik een optimale demping heb op het asfalt en de verharde paden.

En daarnaast heb ik gekozen voor een trailrunning schoen met een medium profiel. Dit profiel zit tussen een normale hardloopschoen en het grove profiel van een trailrunningschoen in. Persoonlijk vind ik dit erg fijn. Op gladde, smalle bospaadjes heb ik erg veel grip. Maar op verharde wegen en paden (de route naar het bos/heide) kan ik ook prima hardlopen.

Wat voor hardloopschoen heb jij? En heb je er ook op deze manier bewust naar gekeken tijdens de aanschaf?

Welke knoop voor mijn veters?

Door je hardloopschoen goed te strikken, gaat je veter niet los en sluit je schoen beter aan op je voet.

Zorg ervoor dat de veter bij de onderste gaatjes via de bovenkant het gat in gaat. Trek daarna lichtjes de veter aan en zorg dat de lengte aan beide zijden gelijk is.

Hardlopen veterstrik methodeSlalom nu de veter heen en weer door de gaten. Je gaat bij de eerste rij gaatjes zoals hierboven beschreven via de bovenkant het gat in. En bij de tweede rij via de onderkant van het gat. Herhaal dit om en om tot je alle gaten hebt gedaan.

Maak bij de bovenste twee gaten een lus door je veter los te trekken. Laat de veter vanuit de andere zijden er doorheen gaan. Trek daarna de veter van de hele schoen aan en strik je veter met een dubbele knoop.

Let op: Het is van belang dat je de trekkracht van de veters over je gehele schoen verdeelt, waarbij je voet stevig, maar niet te strak, opgesloten zit in de schoen.

Gegarandeerd geen losse veter meer tijdens het hardlopen :).

Ideaal!

Laat je weten welk type hardloopschoen jij hebt en strik je je veters ook (al) op deze manier?

Comment Section

2 reacties op “Hardlopen, schoenen en veters


Door matthijs jansen op 25 januari 2016

ook twee paar schoenen: gewone schoenen met extra demping voor op de weg. daarnaast trailrunningschienen met grof profiel voor het trainen offroad (ik loop survivalruns, dan loop je vaker niet dan wel op een paadje). veters in mijn gewone schoenen doe ik wel op je manier. die van de trailrunning niet: ik krijg ze dan soms niet meer los 🙂 (komt door combi van water en modder + soms vorst)


Door Djack Littel op 4 februari 2016

Hoi Matthijs! Bedankt voor je reactie! Heel verstandig dat je ook twee paar schoenen gebruikt voor het hardlopen! En als je inderdaad survivalruns of trail running doet, waarbij je schoenen bedekt raken onder een combi van water en modder (en soms vorst!), dan is het de overweging waard om je schoenen toch weer anders te strikken :). Goed bezig in elk geval en keep up the good work! Gr, Djack 🙂

Plaats een reactie