Page content

Doelstelling bepalen en je doel bereiken

Doelstelling bepalen en je doel bereiken

Zoals bekend, ik ben marinier en personal trainer. Als marinier wordt er zeer regelmatig getraind op belastbaarheid. Het is een fysiek beroep en je moet alle fysieke taken aankunnen; hoe ver je ook te voet moet verplaatsen en hoe lang het ook gaat duren.
In veel gevallen is de trainingsdoelstelling: belastbaarheid van het lichaam en (musculair en cardiovasculair) uithoudingsvermogen.

Daarnaast ben ik ook personal trainer. De doelstelling die ik hierbij nastreef is om in zo kort mogelijke tijd het menselijk lichaam weer in balans te krijgen. Afhankelijk van welk resultaat men wil bereiken, wordt een einddoel gesteld, zoals gewichtscontrole (in de meeste gevallen: afvallen!), lager vetpercentage in combinatie met meer zichtbare spieren (erg populair is: zichtbare buikspieren; zichtbare sixpack!), spieropbouw (‘groter’ worden) of conditieverbetering (veelal verbeteren uithoudingsvermogen).

In mijn werk als marinier is het van belang om uithoudingsvermogen te hebben. Zo wordt er 3 a 4 keer per week getraind op cardiovasculair uithoudingsvermogen. Dit kan bijvoorbeeld een training inhouden van 60 tot 90 minuten hardlopen of 60 tot 90 minuten op de cross trainer. Hiermee wordt het lichaam goed getraind in het cardiovasculair uithoudingsvermogen en met een afwisselend trainingsschema kun je opwerken om de prestatie vol te houden zonder echt uitgeput te raken. Precies conform de trainingsdoelstelling!

Als ik in sportscholen om mij heen kijk, zie ik – vreemd genoeg – heel vaak mensen trainen op uithoudingsvermogen. Deze mensen staan bijvoorbeeld 60 minuten of langer op de hardloopband of op de cross trainer. Als ik vraag waarvoor ze aan het trainen zijn, en ze antwoorden: “ik wil afvallen”, dan is dat ontzettend zonde van hun tijd en hebben ze dus eigenlijk geen goed besef waar ze mee bezig zijn…

Een uur op de cross trainer gaat je niet helpen snel af te vallen! Het gaat je wel een beter uithoudingsvermogen geven! Maar, snel afvallen, NEE!

Erg jammer, want in dat uur had je dus oefeningen kunnen doen, die wel bijdragen aan gewichtsverlies!

En dat is nu precies waar ik aan bij wil dragen: het geven van inzicht in welke training je moet volgen om de juiste resultaten te boeken. Je sport avontuur begint met een doelstelling! En vervolgens kies een trainingsschema dat daarbij aansluit om de doelstelling te bereiken. Als je wilt afvallen en je gaat trainen als een marathon loper, dan ben je verkeerd bezig! Als je je buikspieren zichtbaar wilt krijgen en je gaat elke dag je buispieren trainen, dan ben je verkeerd bezig!

Wanneer ben je dan wel goed bezig? Goede voorbeelden ontbreken te vaak. Mijn goede voornemen in 2015 is zo veel mogelijk kennis te delen. Daarom heb ik deze website gemaakt en staat er een robuust en super effectief trainingsschema op deze site. 

Een goed voorbeeld is: Als je wilt afvallen, dan begint dit bij je voeding. Vervolgens doe je 3 keer per week een korte intensieve interval training van 30 minuten, om de spieren in je lichaam op te bouwen waardoor je (nog) meer vet gaat verbranden. Heel simpel gezegd: spieren verbranden vet.

En ter geruststelling: je gaat er echt niet uitzien als een bodybuilder, geloof me, daar is echt een totaal ander voedingsschema en trainingsschema voor nodig!

Nog een goed voorbeeld: als je je buikspieren zichtbaar wilt krijgen, dan begint dit bij je voeding (herkenbaar?). Vervolgens train je 3 keer per week, waarbij je je training verdeelt in borst, schouder, rug, bil, been en buikspieroefeningen. Als je dit schema gedurende 12 weken toepast, dan knallen je buikspieren eruit en heb je een echt zichtbaar sixpack!

Enthousiast geworden? Bedenk welke doelstelling je wilt bereiken en volg het juiste trainingsschema om de gewenste resultaten te boeken. En belangrijker nog, volg het voedingsschema! Want zonder een goed voedingsschema, kan al je trainingsinspanning en tijd zonde van de tijd geweest zijn…

Kortom, volg het trainingsschema dat bij jouw doelstelling hoort en bereik je resultaten! Maak het goede voornemen van jouw sportdoelstelling in 2015 nu realiteit!

Zoek je een kant en klaar trainingsschema dat werkt? Dan kun je direct starten met het BEGINNERS trainingsschema.

Comment Section

0 reacties op “Doelstelling bepalen en je doel bereiken

Plaats een reactie