Waarom eigenwijs zijn niet altijd een goede eigenschap is!
arrow_drop_up arrow_drop_down
18 oktober 2016 

Waarom eigenwijs zijn niet altijd een goede eigenschap is!

Ken je dat, dat je weet dat iets niet goed voor je is, maar je het toch gewoon doet? Dat mensen je vertellen hoe je iets het best kunt doen, en je het toch gewoon op je eigen manier doet?  De mentaliteit van ik doe lekker toch wat ik zelf wil. Aangenaam, dit eigenwijsje heet Samantha.

Vorig jaar heb ik op school gedurende een kwartaal voeding en sport gestudeerd, in grote lijnen heb ik geleerd hoe je voedingsschema’s kunt opstellen en/of veranderen. Welke voeding optimaal is bij het sporten, welke supplementen wel en niet werken, maar ook hoe je spieren werken, en wat je spieren nodig hebben om te groeien/sterker te worden. Genoeg rust is namelijk cruciaal voor het herstel en de groei van je spieren. Voor een persoon die altijd bezig is, is rust tamelijk iets onbekends. Maar toch heb ik de afgelopen periode ondervonden hoe belangrijk rust is.

Het combineren van mijn opleiding, het gezonder eten, mijn sociale leven en mijn strakke sportschema, blijken toch moeilijker vol te houden dan ik van tevoren had bedacht. Ik heb echt minder tijd dan eerst, per dag kan ik al drie en half uur inleveren als reistijd van en naar school. In mijn vakantie werkte ik 20 minuutjes van mijn huis vandaan. Genoeg tijd over om te trainen dus. Mijn laatste week voor school zou ik tot rust gaan komen in Praag. What was I thinking?! De ligging van de hostel was niet bepaald handig te noemen voor een lichte slaper. Er lag een politiebureau in de buurt, ´s nachts was het niet bepaald rustig daar, zal ik maar zeggen. Het was lastig om me aan mijn schema te houden, maar toch heb ik als alternatief elke dag heel veel baantjes gezwommen in het zwembad. Op den duur kwamen mensen vragen of ik het trapje wel kon vinden om uit het zwembad te komen.

Ondanks mijn vermoeidheid heb ik de eerste twee weken van school nog vol gas proberen te trainen. Op den duur merkte ik dat mijn trainingsresultaten stagneerde. Mijn motivatie is nog steeds erg hoog, maar mijn lichaam schreeuwt om rust. Misschien moet ik toch maar eens een keer stoppen met eigenwijs zijn en luisteren naar mijn lichaam.

Het contact met Djack heb ik deze periode zeker als positief ervaren, hij heeft mij wel dat laatste zetje gegeven, om toch even wat meer rust te nemen. Het is namelijk erg belangrijk om genoeg rust te nemen, je spieren groeien namelijk wanneer je genoeg slaapt. Door te trainen ontstaan er kleine scheurtjes in je spieren, door te rusten herstellen deze scheurtjes en worden je spieren sterker. Uit eigen ervaring kan ik nu dan ook concluderen dat goed rusten echt belangrijk is. Dus lieve mensjes mocht je geen of weinig vooruitgang, of zelfs wat achteruitgang merken tijdens je trainingen, kijk dan ook eens kritisch naar je rust/slaap patroon.

 

In mijn vorige blog heb ik jullie beloofd om nog iets te vertellen over de 3 reps pyramide (ook wel de 3-herhalingen piramide). De eerste keer dat ik over de 3 reps pyramide las, vroeg ik mezelf af hoe ik dat in vredesnaam zou moeten gaan fixen. Het werkt als volgt, bij elke spiergroep die je gaat trainen, horen oefeningen. Je begint met de oefening waar je gebleven bent, dus als ik bij benen op 11 zit qua oefening, dan ga je bij de 3 reps pyramide, oefening 11, 12 en 13 doen. Van elke spiergroep doe je 3 sets van 3 herhalingen. De pyramides zijn dus lekker kort, maar wel pittig! Aangezien het weer even geleden is wanneer ik mijn laatste blog heb geplaatst, heb ik in de tussentijd al twee keer de pyramides mogen doen.

De eerste keer zat ik bij de rug op oefening 8 (let me ins met één arm), 9 en 10. Normaal gezien heb je zo’n training om de twee weken, bij mij zat er langer tussen. Bij de 2de keer zat ik bij de rug oefeningen op oefening 12, 13 en 14 (let me ups met knieën lichtjes gebogen met twee seconde pauze). De let me ups vind ik erg gaaf om te doen, omdat ik merk dat ik het steeds langer vol kan houden. Dit is enorm motiverend wel.

De komende tijd ga ik mezelf vooral focussen op het optimaliseren van mijn slaap/rust, en hoe ik de SET methode het best kan toepassen. Wat dat is en hoe ik dat ga doen, lees je in mijn volgende blog!

Groetjes,

Samantha

Reactie plaatsen