Page content

Defensie Conditie Proef (DCP)

Defensie Conditie Proef (DCP)

Jaarlijks leggen alle militairen de defensie conditie proef (DCP) af. De DCP is sinds 2009 verplicht voor militairen om af te leggen. Als militair heb je nu eenmaal een fysiek beroep en dien je een bepaalde basisconditie te hebben. Lees hier uit welkeย eisen de defensie conditie proef bestaat en hoe je jezelf het beste kunt voorbereiden.

De eisen van de defensie conditie proef

Allereerst is het van belang om te weten uit welke eisen deze conditie proef bestaat. ย De zwaarste eis voor mannen bestaat uit 2400 meter hardlopen, 20 push ups en 30 sit ups. Voor vrouwen geldt als zwaarste eis: 1900 meter hardlopen, 10 push ups, 20 sit ups. Deze eis geldt voor iedereen in de leeftijdscategorie tot en met 30 jaar. Vanaf de leeftijd van 30 jaar worden de eisen van de DCP lager voor zowel mannen als vrouwen. In onderstaande plaatje staan de exacte fysieke eisen van de DCP vermeld:

 

defensie conditie proef

defensie conditie proef

Hoe train je voor de defensie conditie proef (DCP)?

Het is van belang dat je jezelf goed voorbereidt op de fysieke eisen, zodat je zeker weet dat je de eisen haalt. Het is verstandig om de onderdelen afzonderlijk te trainen, zodat je voortdurend goed kunt herstellen van de trainingsprikkels. Echter, vergeet niet dat de test aaneengesloten afgenomen wordt. Dus als je voor jezelf een trainingsschema hebt gemaakt, vergeet dan niet om een keer alle onderdelen achter elkaar uit te voeren! Dit maakt een enorm verschil!

Om een perfecte voorbereiding te hebben, volg dan eerst het BEGINNERS Schema. Dan weet je zeker dat je optimaal traint voor de afzonderlijke onderdelen en boek je maximale vooruitgang.

Fysieke eisen korps mariniers, commandoโ€™s en lucht mobiel

Om marinier, commando of luchtmobiel-er te worden, gelden hogere fysieke eisen. De ingangseisen voor de speciale eenheden van de mariniers (NLMARSOF) bestaan uit: 2800 meter hardlopen in 12 minuten, 40 push ups in 2 minuten, 60 sit ups in 2 minuten, 8 pull ups bovenhands in eigen tijd, 50 squats in 2 minuten. Hiernaast moet je 10 kilometer kunnen hardlopen binnen 45 minuten. Dit zijn de minimale eisen, dus hoe meer herhalingen je kunt maken, hoe beter ๐Ÿ™‚

Toen ik mijn eisen ging afleggen, had ik mijzelf goed voorbereid. Ik heb mijn scorelijstje nog bewaard. Ik heb toen 3410 meter hardgelopen in 12 minuten, 87 push ups in 2 minuten, 103 sit ups in 2 minuten, 21 pull ups bovenhands in eigen tijd en 76 squats in 2 minuten.

Hoe scoor jij op de fysieke eisen van de conditie proef? Laat hieronder je scores achter, ik ben benieuwd!

Comment Section

33 reacties op “Defensie Conditie Proef (DCP)


Door Paul op 20 februari 2015

Hallo,

Als burgermedewerker bij Defensie heb ik v/d week de (voor ons niet verplichte) DCP afgelegd. Gewoon om eens te zien hoe het was en om een soort standaard meetpunt te hebben. Als 48jarige zijn de eisen minder zwaar maar uiteraard was dat niet mijn streven. Met als resultaat 2525 meter hardlopen, 25 pushups en 30 situps vond ik het een prima resultaat. Uiteraard gaan we volgende keer voor een tandje verder ๐Ÿ™‚


Door Djack op 21 februari 2015

Hoi Paul! Wow, geweldige prestaties! Je hebt ruim boven de voor jou geldende eisen gepresteerd. 2525/2000 lopen, 25/12 push ups, 30/18 sit ups. Good job! Heb je nog specifiek getraind voor de DCP? Alvast succes gewenst om de volgende keer weer een tandje verder te komen! Groet, Djack


Door grin op 31 mei 2015

Vandaag als reservist na 25 jaar voor het eerst weer test voor defensie gedaan. (Ben 44)
65 push ups 85 situps. Lopen viel wat tegen want had slecht gegeten: 2650


Door Djack Littel op 31 mei 2015

Dat is een hele mooie score voor de DCP! Mooie hoge scores op de push ups en sit ups. Dat is niet mis!. En zo zie je maar weer dat goed eten, je goed doet. Toch is 2650 meter in 12 minuten zeker niet onverdienstelijk! Goed bezig en keep up the good work! Gr, Djack


Door Mandy op 12 augustus 2015

Erg netjes! Ik ben aan t trainen voor mn toelating maar het is pittig. Ben nu 30 kilo kwijt maar mn conditie qua hardlopen blijft ruk! Fietsen gaat wel goed en squatten is geen probleem net als de buikspieren. Ow en dir pushups dat gaat nu met minder gewicht ook wat beter af maar nog niet WOW . .. Spannende tijden dus, maar enorm jaloers op jou fitheid!


Door Djack Littel op 16 augustus 2015

Hoi Mandy!
Wow, allereerst natuurlijk een geweldig resultaat dat je 30 kg kwijt bent! Dat is op zich al een geweldige prestatie! Top dat je fietsen, squatten en buikspieren geen probleem zijn. Mocht je specifieke vragen hebben om te trainen, stuur me dan gerust een mailtje met je vraag. Mocht je interesse hebben, dan heb ik ook een hardloop schema voor je. Succes met trainen nog in elk geval! Ik hoop dat je keuring helemaal goed gaat straks! Groetjes, Djack ๐Ÿ™‚


Door Annick op 1 september 2015

Hoi! ik begin nu ook met trainen, maar ik merk toch dat het erg pittig is! Ik heb nog nooit in mijn leven voordat ik de vereisten hiervoor zag pull-ups geoefend en krijg mezelf maar een keer omhoog ๐Ÿ™ Voor de rest gaan buikspieren en hardlopen erg goed ๐Ÿ™‚ Ik weet alleen niet hoe ik ooit op tijd die pull ups onder de knie krijg … Tips?


Door Djack Littel op 2 september 2015

Hoi Annick!

Bedankt voor je reactie, helemaal top dat je aan de slag bent gegaan om jezelf voor te bereiden op de eisen! Zo kom je dus inderdaad achter je sterktes, maar ook je ontwikkel-punten :), zoals pull ups :). Als je mijn basisschema met de opbouw van de oefeningen voor je rug (25 oefeningen van makkelijk naar moeilijk) volgt dan komt het helemaal goed. Samenvattend is de tip: begin je pull-ups met lichte weerstand door jezelf schuin op te trekken en vervolgens steeds zwaarder maken, totdat je meerdere herhalingen aan een optrekstang kunt doen! Veel succes met trainen en het volgen van het schema, en mocht je nog ergens tegenaan lopen, laat het dan weten via dit forum of stuur me een mailtje :). Succes, gr, Djack


Door Stanse op 28 oktober 2015

Hoi! Dat schema voor je rugspieren lijkt mij wel wat! Kan je hulp goed gebruiken! Groetjes,


Door Djack Littel op 28 oktober 2015

Hoi! Als je je inschrijft ontvang je direct het schema waarin je alle oefeningen en trainingen kunt terug vinden om je rugspieren te trainen! Veel succes met trainen alvast en mocht je nog specifiek vragen hebben, laat maar weten! Met sportieve groet! Gr, Djack


Door Claire Nieuwenhuis op 25 september 2015

Hoi,

Ik ben van plan om te gaan solliciteren als natres, na de voorlichting 7 november. Ik ben 34, dus te oud voor beroeps ๐Ÿ˜‰ Mijn (hart) conditie was vorig jaar bij een fietstest ver bovengemiddeld, en mijn kracht bleek bij een korte meting op Techbase ook ver bovengemiddeld. De basis is er dus wel, punt is dat ik nog nooit echt gesport heb. Wel pakwerk gedaan in de hondensport (ook fysiek zware belasting), maar nooit echt fitness, lopen etc. Ik kwam op jouw site uit en dit is precies wat ik nodig heb! Heel erg bedankt voor alle info hier ๐Ÿ™‚

groetjes

Claire


Door Djack Littel op 25 september 2015

Hoi Claire!
Bedankt voor je reactie :). Helemaal top dat je hier uitkwam op deze site en precies vond wat je nodig hebt :). Veel succes met trainen en mocht je nog vragen hebben, schroom niet om ze te stellen; geen probleem!. Gr, Djack


Door Lilian Pelzers op 31 oktober 2015

Hoi! Momenteel volg ik de Veva opleiding (richting Genie) en ben 25.
Op het moment doe ik 41 push ups in 2 min. 53 sit ups. En loop ik gemiddeld 2300/2400 in 12 min. Is dat voldoende voor de Genie (cluster 5 toch?)

Thanks.


Door Djack Littel op 1 november 2015

Hoi Lilian! Je haalt al behoorlijk hoge scores op de eisen! Erg netjes! Je voldoet hiermee aan de eisen van de DCP. Helemaal top! Voor absolute zekerheid of je prestaties voldoende zijn om aangenomen te worden, verwijs ik altijd iedereen naar het defensie selectie & wervingscentrum (DCWS). Neem zelf contact op met jouw contactpersoon bij de keuring en vraag rechtstreeks aan welke eisen je dient te voldoen voor de functie waarvoor jij interesse hebt. Dan heb je altijd het juiste en meest up-to-date antwoord. ๐Ÿ˜‰

Als toevoeging over de cluster indeling: De clusterindeling bij defensie wordt niet vrijgegeven op het internet. Voornaamste reden is dat iedereen dan 100% inzet geeft bij de testen en niet eerder stopt omdat hij/zij de gewenste eis heeft gehaald (het is voor de keuring juist interessant wat er gebeurt met het lichaam wanneer je alles geeft en tot het gaatje gaat).


Door waylon van ommen op 11 december 2015

Hallo ,
ik ben nu 16 jaar en ben bijna klaar met mijn VMBO-opleiding ik wil graag militair worden heeft iemand tips waardoor ik mij alvast kan voor bereiden

Groet Waylon


Door Djack Littel op 12 december 2015

Hoi waylon!

Bedankt voor je reactie! Je kunt je perfect voorbereiden op de defensie keuring door het e-book te lezen en het fysieke trainingsschema te volgen. Daarmee zorg je ervoor dat je op een effectieve wijze fysiek fit wordt en voldoet aan de fysieke keuringseisen. Het schema heeft een intake test, zodat je voor alle spiergroepen (borst, schouders, rug, benen, etc) op het juiste niveau kunt instromen.

Binnenkort is de ledensite gereed: daar kun je alle tips en adviezen gaan lezen over je voorbereiding op de sollicitatie bij defensie (psychologisch onderzoek), de fysieke keuringseisen, en wanneer je bent aangenomen, op welke wijze je jezelf optimaal voorbereidt op de militaire opleiding.

Kortom, lees het e-book, pas de tips toe, stel vragen als je die hebt, en hou de site in de gaten zodat je direct toegang kunt krijgen tot de ledensite wanneer deze geopend wordt. Top tip: Als je de site liked op Facebook, zie je vanzelf een berichtje langskomen op je eigen Facebook tijdbalk ๐Ÿ˜„๐Ÿ‘. Gr, Djack


Door waylon van ommen op 13 december 2015

hallo , Djack
ik heb hier en daar wat informeert maar heb verschillende dingen gehoord , welke opleidingen heb je nodig om bij de Defensie te kunnen gr.Waylon


Door Djack Littel op 13 december 2015

Hoi Waylon! Als antwoord op je vraag over welke opleidingen je nodig hebt om bij defensie te kunnen, verwijs ik je graag naar de site werkenbijdefensie.nl. Daar kun je per vacature (functie) lezen welke opleidingseisen er gesteld worden. Gr, Djack


Door Dennis op 21 januari 2016

Hallo Djack, als reservist maak ik mij geen zorgen voor mijn eigen DCP, ik wil je alleen even een compliment maken voor de geweldige motivatie die doorschemert in je reacties naar mensen met een vraag over de DCP, helemaal te gek.



Door joep op 15 februari 2016

hallo,
ik zit op de veva en doe luchtmobiel (werd voor korps mariniers helaas niet aangenomen) ik zou graag weten hoe een speed mars nou eigenlijk uitziet we krijgen dat volgende schooljaar pas en zou nu al graag willen beginnen met trainen om er goed voorbereid te zijn.

groetjes,
joep


Door Djack Littel op 16 februari 2016

Hoi Joep! Bedankt voor je bericht! Mooi om te lezen dat je VeVa doet, goede zaak! Een speedmars is een militaire verplaatsing van ‘A’ naar ‘B’, waarbij het de doelstelling is om dat zo snel als mogelijk te doen met je eenheid, en waarbij de eenheid vervolgens bij aankomst op locatie ‘B’ zijn taken verder kan voortzetten. In feite is een speedmars een vorm van een interval belasting. Bij een speedmars zul je in de meeste gevallen 2 minuten hardlopen, en vervolgens 1 minuut (stevig) wandelen.

Uit ervaring blijkt dat dit de beste methode is om als eenheid snel te verplaatsen, maar om niet (te) uitgeput te raken van het snel afleggen van de afstand. In de categorie ‘hardlopen’ hieronder op de site, vind je diverse hardloopschema’s (beginners/vervolg/gevorderden), en daar zitten ook interval trainingen in. Dus als je alvast wilt trainen voor de speedmars, dan kun je de interval trainingen alvast gaan doen.

Mijn advies is altijd om eerst te trainen op hardloopschoenen, en pas later als je een goede basis qua conditie hebt, te gaan hardlopen op gevechtslaarzen. Dit om scheenbeenvliesontsteking en/of andere blessures te voorkomen :). Succes met trainen en mocht je nog meer specifieke vragen hebben, laat maar weten; geen probleem :). Gr, Djack


Door Simone op 12 april 2016

Hoi, heeft iemand een idee wat je sporttest krijgt als reservist. Ik ben 45 jaar en al wel elke dag hard aan het trainen. A.s. donderdag de psychologische keuring. Ik lees het antwoord graag tegemoet. Groetjes Simone


Door Djack Littel op 13 april 2016

Hoi Simone!
Wat goed dat je al elke dag hard aan het trainen bent! Helemaal top!
De DCP eisen waaraan je moet voldoen (sporttest), bestaan voor jou uit: 1600 meter hardlopen, 5 push ups, en 11 sit ups.
Succes met trainen en zet ‘m op bij je psychologische keuring aanstaande donderdag :). Gr, Djack


Door Nikita op 13 april 2016

Heeyy ! Ik het echt een fijn boek het is heel duidelijk voor mij en had echt een trainings schema nodig , bedankt dat je dit doet voor mensen. ik ben een meisje van 15 jaar oud en wil graag bij de landmacht, en ik ben echt bereid om er veel voor te doen maar ben wel erg zenuwachtig of ik door de keuring kom. Daarom begin ik nu al met trainen en hardlopen, in je boek staat dat het goed is om rust dagen te hebben maar ik heb een vraag ik werk ook en dan ga ik soms hardlopend naar me werk kan dat over belastend zijn voor me spieren of niet ?
Groetjes Nikita ๐Ÿ˜Š


Door Djack Littel op 13 april 2016

Hoi Nikita!
Bedankt voor je compliment :). Goed dat je alvast begint te trainen, zodat je je lichaam de tijd geeft om op een gezonde wijze sterker te worden zodat je straks volledig aan alle eisen voldoet.

Het is belangrijk om niet te veel en niet te eenzijdig te trainen. Dus ervaar hoe je spieren aanvoelen en reageren, wanneer je meerdere dagen achter elkaar gaat hardlopen. Het is beter om gerichte trainingsprikkels toe te passen, zodat je kunt herstellen van je trainingen en daadwerkelijk vooruitgang gaat boeken.

Je zou kunnen overwegen om bijvoorbeeld een aantal dagen naar je werk te gaan hardlopen, en een aantal dagen op de fiets te gaan. Dan kunnen je spieren beter herstellen van de belasting. Als je mij per email op de hoogte houdt van je vorderingen met je hardloopprestaties, dan kan ik met je meekijken wat de beste optie is; geen probleem.

Je bent er goed mee bezig in elk geval! Gr, Djack ๐Ÿ™‚


Door Jesper op 30 april 2016

goedendag is de fitheidstest voor jongeren van 17 a 19 jaar niet 30 pushups, 30 situps en 3000 meter hardlopen voor mannen? ook zou ik nog 4 pull ups moeten kunnen. ik dacht dit te lezen op 1 van hun sites maar ik kan dit niet vinden.
groeten
Jesper v.A.


Door Djack Littel op 1 mei 2016

Hoi Jesper!
Bedankt voor je bericht!
De fitheidstest is een andere test dan de Defensie Conditie Proef :). De fitheidstest maakt deel uit van de keuring, terwijl de Defensie Conditieproef een proef is die alle militairen jaarlijks afleggen. De eisen van de fitheidstest variรซren, en zijn afhankelijk van de functie (en daarmee het fysieke cluster) waarvoor je solliciteert. Zo zijn de leeftijdseisen voor de opleiding tot Marinier: minstens 17 jaar en 6 maanden, en voor de verkorte opleidingen tot Officier der Mariniers moet je minstens 19 jaar en 6 maanden zijn. De eisen voor de fitheidstest voor het korps mariniers zijn bijvoorbeeld: 2700 meter hardlopen in 12 minuten, 30 push-ups in 2 minuten, 30 sit-ups in 2 minuten en 4 pull-ups in 2 minuten. Op de site van defensie kun je per functie de exacte eisen en aanvullende eisen teruglezen (daar heb je dit waarschijnlijk gelezen; je moet op de ‘+’jes drukken om deze tekst te zien te krijgen). Succes met trainen ๐Ÿ™‚ PS. Mocht je gericht willen trainen voor de militaire keuring en opleiding, neem dan deel aan de defensiefit challenge: dan bereid ik je maximaal voor en weet je zeker dat je de eisen haalt :). http://bit.ly/defensiekeuring


Door Jesper op 1 mei 2016

Heel erg bedankt. Fijn om te weten ik zelf zit hier al overheen voor de fitheidstest maar ik zal nog een keer kijken naar de defensiefit challenge. Ik wil sowieso nog fitter worden dan nu. Dus dan misschien tot straks.
Groeten Jesper


Door Sanne op 20 augustus 2016

Hoi Djack,

Ik heb bij het trainen veel moeite met Push-ups heb je hier nog tips voor?


Door Djack Littel op 21 augustus 2016

Hoi Sanne! Bedankt voor je bericht! Ik heb zeker tips voor je om je push-ups te verbeteren :). De defensiefit trainingsschema’s zijn specifiek gericht op het voorbereiden op de militaire keuring en opleiding, en omdat push ups daar ook een onderdeel van uitmaken, wordt daar specifieke aandacht aan besteed :). Wanneer je je inschrijft als lid bij defensiefit, dan doe je de testweek, en na het opsturen van je resultaten, maak ik een persoonlijk trainingsschema voor je, zodat je optimale vooruitgang gaat boeken! Dus als je deelneemt, dan zul je gegarandeerd je push ups gaan verbeteren! ๐Ÿ™‚ Gr, Djack


Door marco op 18 september 2016

Hallo jack,
Ik moet 19 oktober naar oirschot voor de kennismakingsdagen van de landmacht ik heb gesolliciteerd op de functie soldaat chauffeur wissellaadsysteem en nu heb ik dus gehoord dat je 2400m in 12 minuten lopen moet alleen ik zit rond de 2100/2200 meter hoe kan ik dat verbeteren?

alvast bedankt, marco


Door Djack Littel op 18 september 2016

Hoi Marco! We hebben zojuist een contact gehad, dus dat gaat goed komen zo :)! En tot zo in de ledenomgeving :). Gr, Djack

Plaats een reactie