Introductie bivak op de KMA
arrow_drop_up arrow_drop_down
26 september 2016 

Introductie bivak op de KMA

Opleiding op de KMA

De eerste 2 weken van de opleiding op de KMA zijn voorbij gevlogen! Na 2 dagen had ik het idee of er al een week op zat en na 2 weken het idee of ik gisteren pas begonnen was.

Er zit een onwijs tempo in de opleiding: na 3 dagen sta je met een geweer in je handen, en na 2 weken weet je precies hoe hij werkt, hoe je hij uit en in elkaar moet, en hoe je hem moet onderhouden. Daarnaast leer je ook al de basis van contact drills. Onwijs veel info die je in korte tijd moet verwerken, maar wel heel gaaf en interessant!

Militaire basis vaardigheden

Boogtenten opzettenNa 3 informatieve dagen, militaire basis vaardigheden en wennen aan het militaire regime pak je je spullen in voor een 8 dagen IP-bivak (Introductie Periode bivak).

De uitdaging begint met het opbouwen van totaal 12 boogtenten en natuurlijk worden de personen met ervaring met deze tenten door de kaderleden er zorgvuldig van te voren uitgefilterd…… Man, wat moeten wij nog veel leren op het gebied van aansturen en leidinggeven. De kaderleden hebben zich vast rot gelachen.

Op het IP-bivak maak je ook voor de eerste keer kennis met het militaire sporten. Dit is een heel ander vorm van sport/inspanning dan de meesten van ons ooit hebben gedaan. Er wordt veel gebruik gemaakt van lichaamsgewicht, het lichaam van je buddy en de basis bewegingsvaardigheden als lopen, kruipen, springen, klimmen enz.

Denk aan stukjes rennen met je buddy in je nek, op handen en voeten voortbewegen met je buddy hangend aan je buik en het slepen van je buddy door het losse zand. Binnen 15 minuten kan je helemaal gesloopt zijn. Dit haal je in een fitnessruimte echt niet! Ik heb de grootste spierbundels kapot zien gaan bij het slepen van hun buddy, gewoon omdat ze dat totaal niet gewend zijn.

De Lo/sport sectie heeft een mooi programma voor iedereen. Dit om je niet direct te zwaar te belasten en je mogelijke blessures krijgt. Zo is er een schoenen protocol om je voeten te laten wennen aan je kisten en mag je soms hierdoor een halve dag je sportschoenen dragen of marsen op sportschoenen.

Ook krijg je diverse nulmetingen (kracht, conditie en lichaamssamenstelling) om te bepalen wat je start niveau is en zo te kunnen monitoren hoe je je ontwikkelt tijdens de opleiding. Je krijgt hiervoor een eigen sportdagboek (zoals je ook het logboek bij defensiefit gebruikt) waarin je de fysieke belasting bijhoudt en eventuele bijzonderheden kunt opschrijven. Zo kunnen de instructeurs samen met je kijken naar wat je doet en wat je misschien anders moet doen om je verder te ontwikkelen.

Tactische verplaatsingen

Voorbeeld uit eigen ervaring tijdens tactische verplaatsing:
Patrouille lopen in het bosJe hebt dan een opsvest om, helm op, wapen vast en een rugzak om. Samen ongeveer 20 kilo. Elke keer als je stil staat in de verplaatsing moet je een geknielde schiethouding aannemen en daarna weer op staan. Bij een verplaatsing van ongeveer 2 uur komt dit neer op ongeveer 60 tot 80 lunges met 20kg op hetzelfde been, vanuit complete spierontspanning.

En dan ook 2 uur lopen bij 27 graden in lange kleding (=militair gevechtstenue met lange mouwen en lange broek), en slechte nachtrust omdat je 2 keer je bed uit getrommeld bent vanwege een mogelijke dreiging en ook nog 1 uur patrouille hebt moeten lopen die nacht. Alles bij elkaar, voel je die benen de volgende dag echt wel! 😀 Maar wat onwijs cool om zo door de bossen heen te lopen!

Tot zo ver is de opleiding fysiek lekker uitdagend. Ik had het misschien wel wat zwaarder verwacht vooral het eerste bivak. Maar misschien piep ik wel heel anders als ik straks voor de eerste keer over de hindernisbaan geschreeuwd wordt of voor de eerste keer een speedmars moet lopen. Dat staat komende week op het programma… Dus dat lezen jullie in mijn volgende blog wel!

Groetjes, Ellen

Ps.
Ik heb zo veel indrukken opgedaan de eerste weken dat ik het nooit allemaal kan beschrijven in een blog. Heb je vragen of wil je meer weten, laat dan vooral een comment achter, dan krijg je een reactie terug :)!

Reactie plaatsen