Luchtmobiele Brigade & Falcon Legion
Luchtmobiele Brigade samenwerking!
In het kader van operatie ‘Falcon Legion’ werft de Luchtmobiele Brigade (LMB) een extra 1200 mannen/vrouwen om komend half jaar in te stromen in de LMB opleiding om je rode baret te halen!
Defensiefit ondersteunt hierbij om iedereen die solliciteert topfit te laten verschijnen op de keuring (meeting the standards + een beetje extra!), en opleiding (optimaal voorbereid zijn op de opleiding; fysiek fit met de juiste mindset & klaar voor succes!). Als extra motivatie en support draaien we daarom een doelgericht trainingsprogramma voor iedereen die naar Luchtmobiele Brigade wil. Wil je meedoen, schrijf je in, geef aan dat je naar luchtmobiel toe wil en begin vandaag nog!
Trainen voor Luchtmobiele Brigade >>
Interview met Luchtmobielers!
We hebben 4 interviews afgenomen onder 4 actief dienende Luchtmobielers (LMB-ers), die recent de opleiding hebben afgerond. Ontmoet in deze interviews Mark, Jim, en Rick, die afgelopen jaar de LMB opleiding hebben afgerond, en gisteren hebben we al het avontuur van Savannah kunnen lezen die met haar leeftijd van 17 jaar de jongste vrouw ooit was die de LMB opleiding met succes afrondde!
Vandaag het verhaal van LMB 1e klas Mark en hoe hij zich heeft voorbereid op de keuring en opleiding, en hoe hij de LMB opleiding heeft ervaren!
Voornaam:
Mark
Vooropleiding:
Noorderpoort Veva niv 3
Waarom kiezen voor defensie/luchtmobiel?
Ik wilde al vanaf jongs af aan bij defensie werken omdat ik hou van uitdaging, sporten en werken in groepsverband. Die componenten komen allemaal terug bij defensie. Ik heb specifiek voor luchtmobiel gekozen omdat de luchtmobiele brigade een van de beter getrainde eenheden is en daar wilde ik graag bij horen.
Hoe bereid je jezelf voor op de AMOL en heeft dit bijgedragen aan het halen van de opleiding?
Voor dat ik de AMOL inging heb ik al 3 jaar op de veva opleiding gezeten en was daar door het al fit. Naast het sporten bij veva voetbalde ik ook 3 dagen per week en zat ik ook 2 x per week in de fitness. Ik heb zeker profijt van deze sporturen gehad tijdens de opleiding.
Hoe ziet het militaire sollicitatietraject eruit voor luchtmobiel?
Aan het einde van de veva opleiding werd ik opgeroepen voor de psychologische keuring. Dat is goed verlopen, omdat ik vanuit de veva al goed wist wat voor vragen ik ongeveer zou krijgen tijdens de keuring, waardoor ik mij goed kon voorbereiden op het gesprek.
Na de psychologische keuring kwam de medische keuring, ook daar volgden geen problemen en werd ik goedgekeurd. Bij de medische keuring heb ook mijn opkomstdatum meteen te horen gekregen, wat erg fijn was, want daardoor wist ik meteen waar ik aan toe was! Eenmaal opgekomen begon de 27 week durende opleiding.
Hoe is de opbouw tijdens de opleiding en hoe heb je dat ervaren?
De opleiding heb ik erg goed ervaren. Na een zware week in het veld was er de week erna genoeg tijd en ruimte om te herstellen.
Wat vind je moeilijk/zwaar/makkelijk in de AMOL etc? en waarom?
Het moeilijkste vond ik om na het weekend weer naar de kazerne te gaan. De theorie lessen vond ik het makkelijkst.
Hieronder een gave video reeks van omroep Gelderland over de opleiding tot Luchtmobieler. Zoals in de video te zien is: de opleiding is niet voor iedereen weggelegd! Je moet het wel 100% willen:
“Lichting 12-8 volgt 6 Gelderse jongens in hun 17 weken durende opleiding voor de Luchtmobiele Brigade. Ze hebben allemaal één droom: het behalen van de felbegeerde rode baret. Zowel tijdens hun opleiding als in hun privé leven vertellen ze over hun belevenissen”
Was het fysiek zwaar? Waarom vielen de meeste mensen af en jij niet?
Het was op sommige momenten zwaar maar altijd te doen. Het zit allemaal in je koppie of je door kunt gaan of niet.
De meeste mensen vielen af door blessures of ze kwamen erachter dat de opleiding toch niet iets voor hun was.
Het zit allemaal in je koppie
Wat is het zwaarste moment van de luchtmobiele opleiding voor jou geweest?
Het zwaarste moment van de opleiding vond tijdens de oefening ‘offensief’ plaats. Na dagen niet geslapen te hebben en weinig te hebben gegeten moesten we veel kilometers maken en aanvallen plegen op de vijand. Om vervolgens een brancard race te doen en daarna te speedmarsen. Toen we eindelijk weer op onze oude locatie aankwamen dacht ik eindelijk we kunnen een paar uur slapen. Maar dat was dus blijkbaar niet de bedoeling en moesten we nog ligsleuven en wacht luister posten graven. Dat was wel even een knakmomentje.
Hoe is je plaatsing tot stand gekomen en hoe is dit verder verlopen?
Ik heb gesolliciteerd op een functie in Assen waar ik ook terecht ben gekomen. In eerste instantie koos ik voor een functie als minimi schutter, maar dat is uiteindelijk de pantserfaust geworden. Na een opleiding van 2 weken was ik klaar met de functieopleiding en kon ik beginnen aan het parate leven bij de operationele eenheid.
Hoe voelt het als nieuwe geplaatst te worden bij je eenheid?
Het is even wennen omdat alles paraat 10 x anders is dan in de opleiding. Maar tot nu toe wordt het leven hier als goed ervaren :)!
Met sportieve groet,
LMB Soldaat 1e klas Mark
PS1. Mocht je nog vragen hebben, over de opleiding, of het keuringstraject, laat het dan gerust weten; geen probleem :)!
PS2. Lees morgen het interview met LMB Soldaat Rick, die ook vorig jaar zijn LMB opleiding afrondde en samen met Mark recent paraat is gesteld bij de Luchtmobiele Eenheid in Assen!
Wil jij ook naar Luchtmobiel of een andere cluster 6 gevechtsfunctie (Korps Mariniers of Commando’s)?
Als extra motivatie en support draaien we daarom een doelgericht trainingsprogramma voor iedereen die naar Luchtmobiele Brigade wil. Wil je meedoen, schrijf je in, geef aan naar welk onderdeel je toe wil en begin vandaag nog!
Trainen voor Luchtmobiele Brigade >>