Defensiefit Trainingsprogramma - een kijkje in mijn schema!
06 februari 2017 
4 min. leestijd

Defensiefit Trainingsprogramma - een kijkje in mijn schema!

 image1

Mijn handen glijden bijna van de tafel af en mijn armspieren staan op ontploffen. Ik hang onder de tafel en probeer mijn neus tegen de onderkant te krijgen, maar mijn handen en armen geven het op. Met een plof zit ik op mijn kont onder de eettafel. Best een gekke plek eigenlijk. Ik geloof niet dat ik hier eerder heb gezeten. Normaal gesproken loop ik buiten in het bos, of hang ik aan een schommel in de speeltuin. Ook niet voor iedereen normaal, maar ik vind het heerlijk.
image5
In december was ik zelfs met een elke-dag-hardlopen challenge bezig. Tegen het einde van de maand was ik het zat. Niet het hardlopen op zich, maar het gebrek aan tijd voor andere sporten. Opeens zag ik op Facebook een event voorbij komen met de titel ‘Defensiefit challenge’. Kracht gecombineerd met uithoudingsvermogen.

Zo fit worden als een marinier leek me wel wat, dus klikte ik op ‘gaat’. Wat ik me niet gerealiseerd had, was dat dit een groep is om je klaar te stomen voor defensie. Oeps! Nu heb ik al twee jaar geen baan, maar in die richting had ik me nou niet georiënteerd. Zit ik daar tussen die spierballenmassa’s! De avond van te voren krijgen we het schema voor de dag erna.

Eigenwijs als ik ben, sla ik gelijk de eerste training over, want na 230 kilometer hardlopen in december, heb ik even geen zin! Daarna hebben we een borstspiertest. Een heleboel oefeningen, maar je hoeft maar zo ver te gaan als je het volhoudt. Ik doe ze na een rondje hardlopen en kom tot level 7 en heb de dag erna spierpijn.

Na een rustdag krijgen wimage3e een ronde tabata’s in een moordend schema voorgeschoteld. Niet oefening A, B, C, D en opnieuw, maar Oefening A, A, A, A en dan door naar B, B,… En daar zit ik dan, op de grond, onder de eettafel. Ik kan mijn schoenveters bijna niet meer loskrijgen en beloof mijzelf vaker te trainen. Deze training komt na een paar dagen nog een keer voorbij en dit keer doe ik hem in de speeltuin aan een duikelrek.

Voordeel is dat je dan niet op de grond gaat zitten, want dan krijg je een natte kont! Tussen de krachttrainingen door lopen we regelmatig een stuk hard, waarbij intervallen op het programma staan. Ik frommel er nog even de halve van Egmond tussendoor, wat qua conditie prima gaat.

Op de rustdagen doe ik meestal een rustige yoga workout of pak ik Skimble of Fitnessblender erbij. Mijn angst voor de rollende spiermassa’s blijkt ongegrond. Natuurlijk zijn er van die fanatiekelingen die tot level 25 komen, of op hun rustdag een lesje insanity er doorheen jassen, maar op de groep is iedereen motiverend naar elkaar en leeft met elkaar mee.

Na twee weken moest ik er mee stoppen. Mijn hoofd zat vol snot en mijn energieniveau was onder nul. Ik probeerde nog half-en-half de heuptest uit te voeren, omdat je dan met je hoofd op de grond kunt blijven liggen, maar het is net een slapstick, met de nadruk op slap. Eerst dus maar herstellen van het zeehondenhoestje en dan mag ik 16 weken met defensiefit aan de slag. Ik heb er zin in!image2

Groetjes, Ezra.

Reactie plaatsen