Heb vertrouwen in jezelf!
31 augustus 2022 
8 min. leestijd

Heb vertrouwen in jezelf!

Ik weet dat ik niks weet en dat is perfect

Daar zijn we weer met een nieuwe aflevering! In deze negende aflevering besteden we aandacht aan het thema ‘vertrouwen’. Bij vertrouwen draait het erom hoe jij mentaal in de wedstrijd zit. Je haalt de eerste mijlpaal: de keuring. Misschien ben je nog niet gewend om tegen jezelf te zeggen dat je hier best trots op mag zijn. Vaak houden we onszelf een beetje in. Als je zover bent gekomen dat jij daadwerkelijk aan de opleiding mag beginnen, dan heb jij dit echt helemaal zelf gedaan. Niemand anders doet het voor je, vele anderen hebben het niet gehaald, dat is heel knap van jou en hier mag je best trots op zijn. 

Daarnaast kijken we naar waar je mentaal staat en hoe je qua gedachten, gevoelens en gedrag de opleiding in wilt wandelen. Natuurlijk kan het niet zo zijn dat je te zelfverzekerd, verwaand of arrogant de opleiding binnen komt, zo van: kijk mij eens, ik kan alles. Dit is niet de manier, want deze opleiding doe je samen met andere kandidaten. Het is wel een manier om te kijken hoe je mentaal gezien in de wedstrijd staat. Hoe je dit precies doet en wat hiervoor de beste manieren zijn, bespreek ik met jou in deze aflevering!

OVERWIN DE OBSTAKELS

Voor nu is het belangrijk om te weten hoe jij mentaal gezien aan de opleiding start en wat voor gedachtes jij hebt als het even tegenzit. Als ik bepaalde activiteiten uitvoer die niet meteen lukken zie ik dit als een bodem. Vervolgens vraag ik mijzelf af wat ervoor nodig is om deze activiteit wel te kunnen uitvoeren. Soms heb je gewoon een aantal herhalingen nodig voordat je een oefening volledig onder de knie hebt. Tot slot kan je dit uitvoeren, omdat je weet dat je het nu kunt. Dit is allemaal gekoppeld aan een stukje zelfvertrouwen. Kijk voor jezelf ook hoe jouw zelfvertrouwen is opgebouwd. Als je merkt dat het even tegenzit, hoe gedraag je je dan?

Een andere is dat je obstakels gaat zien die jou op dit moment tegenhouden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan fysieke kracht: je moet 50 push-ups halen, maar kunt er maar 30 uitvoeren. Het is dan een obstakel om jouw lijf van 30 naar 50 push-ups te trainen. Het kan bijvoorbeeld ook een obstakel zijn om opdrachten in groepsverband uit te voeren, omdat je graag de totale controle hebt, waardoor je niet zo goed weet hoe je hiermee om moet gaan. Bij zo’n obstakel moet je een bepaalde mindset hebben waarin je vanuit het groepsverband kijkt in plaats van jouw eigen visie. Hoe gaan wij met zijn allen deze opdracht tot een goed einde brengen? Door dit gezamenlijk goed aan te pakken, wil de groep later nogmaals samen werken. Denk dus ook eens na over hoe jij omgaat met een groep en wat voor methode, rol of aanpak jij hierin hebt.

Als je bepaalde obstakels tegenkomt, welke mindset heb je dan om dit obstakel te overwinnen? Dit is eigenlijk heel belangrijk in het gehele proces van burger naar keuring, tot aan de start van je opleiding. Je moet jezelf blijven blootstellen aan bepaalde activiteiten, waardoor je leert om te gaan met verschillende situaties. Wat gebeurt er dan met mij? Hoe ga ik me gedragen? Word je emotioneel, teleurgesteld, misschien zelfs een beetje boos of gefrustreerd en hoe ga je dit gevoel overwinnen? Overwin eerst jezelf, zodat je weer helder na kunt denken. Pak vervolgens de handeling weer op totdat je het gewenste eindresultaat bereikt.

GEWOONTES LOSLATEN

Een andere interessante vraag is: in hoeverre ben jij in staat om dingen los te laten? Zeker als je net van de middelbare school komt kan het zijn dat je heel veel oude gewoontes toepast die je vanuit je jeugd hebt meegekregen. Je bent die gewoontes zo gewend, dat dit is geworden hoe jij handelt en reageert. Hier moet je je op een gegeven moment bewust van worden, omdat je straks vanuit de burgermaatschappij de militaire wereld instapt met nieuwe mensen, nieuwe omstandigheden, andere locaties en een andere manier van instructies ontvangen. 

Je krijgt te horen wat je moet doen, voert dit uit en vervolgens kijk je hoe dit gegaan is. Misschien heb je al wat oude gewoontes losgelaten en ben je bijvoorbeeld tijd gaan investeren in trainen voor de keuring, in plaats van naar feestjes gaan of bepaalde activiteiten die je vroeger deed. Veel mensen zeggen: “ik deed dit altijd zo, nu doe ik andere dingen en ik voel me nu heel anders”. Dit klopt ook! 

Je bent andere dingen gaan doen, waardoor je andere uitkomsten krijgt. 

Je hoort achteraf vaak ook, met name van Mariniers of Commando opleidingen, dat iemand uit de familie de militaire opleiding ging volgen en vervolgens als een totaal anders mens terugkwam: je ging erheen als jongen en kwam terug als een man. Ik hoor moeders ook vaak zeggen dat ze heel blij zijn, omdat ze voorheen altijd achter hun zoons kont aan moesten lopen om spullen op te ruimen, maar nu hij terug is van de militaire opleiding hij ineens zelf de was doet, spullen klaarlegt voor de dag van morgen en eten kookt. 

Dat is natuurlijk hilarisch. Ze zeggen bijvoorbeeld ook: “ik heb daar 18 jaar opvoeding in zitten en het is me niet gelukt. Mijn zoon of dochter gaat drie maanden, zes maanden of een jaar in militaire opleiding en het is meteen gefixt.” Soms kan het zijn dat jij die transitie zelf niet eens waarneemt, maar dat anderen om jou heen deze 'transformatie' wel zien.

Je bent op een bepaalde manier aan het handelen: de instructeur vertelt iets en je gaat hier meteen me aan de slag. Doe je dit niet, dan is er ook een soort vorm van straffen en belonen. Je wordt bijvoorbeeld gestraft met extra push-ups. Als je een taak krijgt weet je hierdoor dat je in actie moet komen en voel je de kracht ontstaan van: actie, reactie. Als je dit keer op keer herhaalt zie je dat het mentaal behoorlijk wat met je doet en jouw gedrag opnieuw vormt. Op een gegeven moment wordt dit een patroon wat je blijft volgen waardoor dit een mindset wordt.

OPOFFERING OF INVESTERING?

De tijd tussen keuring en opkomst dag kun je gebruiken om bewust te worden van wat jij op dit moment aan gewoontes hebt en welke gewoontes jij al hebt losgelaten. Soms heb je het idee dat iets een bepaalde opoffering kan zijn. Je offert bijvoorbeeld tijd op die je normaal zou spenderen aan een activiteit uit je oude leven. Opoffering is eigenlijk een verkeerd woord, omdat je de tijd juist gaat spenderen aan dingen die er wel toe doen, zodat je je beter kunt voorbereiden op de opleiding. 

Aan de andere kant kun je kijken naar investeringen voor jezelf. Je investeert tijd in jezelf zodat je bepaalde vaardigheden beter onder de knie kunt krijgen, denk hierbij aan het verhogen van het aantal push-ups in een bepaalde tijd of het verbeteren van je hardloop techniek. Dit kost tijd. Dat is een investering. Uiteindelijk levert deze investering je een opbrengst met een hogere waarde op, omdat je er beter van wordt. Kijk daarom ook mentaal gezien naar je activiteiten: zie je iets nu als een opoffering of opbrengst? Wat heb je al losgelaten en hoe kijk je hier nu op terug? Was dit een opoffering of heeft dit je iets opgeleverd? 

Spendeer jouw tijd aan dingen die je voorbereiden op succes.

Zorg ervoor dat je tegen jezelf kunt zeggen: “ik weet dat ik niks weet en dat is perfect”. Ik hou van deze uitspraak. Dit geeft aan dat je bewust bent van het feit dat je nog niet alles weet en er nog veel te leren valt. Dit geeft jou mentaal ook heel veel rust, omdat je weet dat je niks weet, maar er altijd nog ruimte is om te groeien. In een groep mensen zit altijd wel iemand die denkt dat hij of zij alles weet. Alleen de valkuil is dat als een opdracht net iets anders wordt uitgelegd dan die persoon gewend is, dat deze persoon dan ineens niet meer weet wat hij of zij moet doen of hoe het werkt, omdat hij of zij niet meer openstaat voor het opnieuw toepassen van kennis: het uitproberen, experimenteren, testen en hoe dit gaat werken in deze nieuwe groep mensen in andere omstandigheden dan voorheen. 

Het is daarom heel interessant om voor jezelf te bedenken waar jij al veel over hebt geleerd of veel ervaring mee hebt, om vervolgens in een nieuwe groep te testen of deze methodes dan nog steeds werken. Ik hoop dat dit verhaal een beetje binnenkomt en dat je bewust bent van dat je een bepaalde kennis hebt, maar weet dat je niets weet en altijd bereid bent om te blijven leren.

NU JIJ!

Tot slot wil ik je vier opdrachten meegeven om specifiek na te denken over jouw mindset. De eerste opdracht is om te kijken waar je in deze wedstrijd staat. Denk je: 'ik ben er al' of ben je volledig gefocust en bereid je jezelf maximaal voor op onvoorziene omstandigheden? Schrijf op wat je overwonnen hebt om te komen tot waar je nu staat. In mijn geval was dit het overwinnen van bepaalde blessures. Vroeger had ik astma en bronchitis. Ik had nooit het idee dat ik uiteindelijk binnen 12 minuten 2700 meter kon hardlopen. Door mezelf te trainen, mijn conditie goed in de gaten te houden en mijn longcapaciteit te verbeteren heb ik mijzelf over de astma en bronchitis heen geholpen.

Oefening twee bestaat uit opschrijven wat voor jou de meest onmogelijke obstakels waren die jij hebt overwonnen. Dit is ook een klein beetje in lijn met mijn verhaal over het overwinnen van de astma en bronchitis die ik had. Dat was voor mij echt een obstakel. Een ander obstakel was dat ik zwakke enkels had. Als ik ging voetballen met vrienden moest ik kijken hoe zwaar de bal was en hoe ik deze dan zou schoppen, omdat ik anders weer drie dagen last van mijn enkels had. Deze obstakels heb ik uiteindelijk ook overwonnen omdat ik hiermee aan de slag ben gegaan. Ik dacht: dit ga ik sterker maken. Dat is uiteindelijk ook gelukt, dus hier mag je best trots op zijn. Schrijf dus bewust obstakels voor jezelf op: dit kon ik niet, ik heb deze uitdaging gehad, ik heb hieraan gewerkt en nu kan ik dit wel. Wat komt er in jouw rijtje te staan?

De derde oefening is om jezelf vast in te beelden: hoe het voor jou is als jij aan de opleiding start? Wat voor soort mens ben je dan? Hoe zit je mentaal in de wedstrijd? Als het goed is, hoop ik dat je zegt: "ik ga ervoor, ik ga deze opleiding halen, ik ga all-in en ik word militair". Dat is de juiste mindset. Vervolgens beeld je jezelf in hoe dit dan precies is: wat denk je dan? Wat voel je en hoe gedraag je jezelf? Als ik start aan de opleiding, heb ik dan alles van mijn oude wereldje achter me kunnen laten en kan ik mijn aandacht volledig op de opleiding richten? Zo creëer je ook een beetje contrast: deze transities heb je doorgemaakt van je oude wereldje naar de nieuwe wereld die je nu instapt, en deze dingen ben je anders gaan doen om daar te komen.

De laatste oefening: welke stappen wil je nog maken? Wat is de eerste stap die jij, vandaag nog, kan maken om dichter bij jouw ideale zelfbeeld te komen? Wil je bepaalde dingen nog loslaten of afronden? Wat wil je nog opruimen of alvast klaarzetten? Hoe zie jij voor je dat je vol zelfvertrouwen, met een gerust hart aan de nieuwe opleiding kunt beginnen?

Dit zijn vier opdrachten waar jij nu mee aan de slag kunt gaan en waarvan ik heb gezien dat dit heel veel mensen een mooi houvast geeft om mentaal nog beter voorbereid te zijn op de militaire opleiding en hoe jij jezelf hier uiteindelijk gaat neerzetten. Zodat jij op dag één van de opleiding kunt zeggen: “let’s go! We gaan ervoor, all-in!”. Ik hoop dat je dit een waardevolle aflevering vond en dat je hier mooie inzichten uit hebt kunnen halen. 

Vond je het leuk? Laat dan een like achter en vergeet niet te abonneren op ons Youtube Kanaal! 

Bedankt voor het lezen weer, en tot de volgende aflevering!

Gr, Djack :)

Reactie plaatsen