Help, ik ga in militaire dienst, hoe moet ik trainen?
20 juli 2022 
10 min. leestijd

Help, ik ga in militaire dienst, hoe moet ik trainen?

TRANSFORMATIE VAN JOUW BURGERLICHAAM

Welkom bij aflevering 3 van de Defensiefit Podcast! In dit blog gaan we het hebben over de transformatie van jouw burgerlichaam richting de keuring. Als jij in militaire dienst wil, moet je tijdens de keuring aan een bepaalde norm voldoen om te zien of jij aan de basis eisen voldoet. 

De keuring is eigenlijk iets heel moois. 

Als je midden in het proces zit of er net aan begint, zie je het waarschijnlijk niet zo, omdat het super spannend kan zijn. Je kunt verschillende kanten op gaan met je gedachten over die keuring, maar ik zeg altijd: het gaat er eigenlijk niet om wat jij daarvan vindt. Het gaat erom dat je laat zien dat jij de dingen kan die gevraagd worden en in staat bent om de ondergrens te bereiken en aan alle fysieke eisen voldoet. 

En hoe dit proces er precies uitziet, lees je hieronder!

EEN GOEDE VOORBEREIDING IS HET HALVE WERK

Defensie is er niet om jou te kneden of te genezen: je bent in principe klaar om de opleiding te beginnen, je voldoet aan alle minimum en standaard eisen en daarna is er slechts sprake van vorming.

Je fysieke gesteldheid wordt in de opleiding op maat klaargemaakt voor het daadwerkelijke werk als je eenmaal militair bent. Maar daarnaast moet jouw mindset wel al voldoende robuust zijn als het gaat met het omgaan met weerstand en vermoeidheid. 

Het hele traject, van burger naar keuring toe, heb je naar mijn mening dan ook nodig om later de opleiding te kunnen voltooien. Hier, in deze fase, worden in feite de eerste bouwstenen gelegd: hiermee vorm je jezelf.

Hoe ga je om met vermoeidheid? Hoe ga je ermee om als je een fysieke prestatie geleverd hebt die redelijk tegen je max aan ligt? Hoe herstel je daarvan? En ook al heb je spierpijn of ben je vermoeid, je zult toch door moeten gaan. Dat is een stukje doorzettingsvermogen wat je zelf al hebt leren opbouwen.

De keuring is iets moois: kijk hier dus naar uit en laat je vooral niet tegenhouden door negatieve gedachten! 

De mensen die de keuring afnemen, moeten een beeld van jou opbouwen. Dit doen zij op basis van diploma’s, waaruit blijkt dat jij over bepaalde kennis beschikt, of door middel van fysieke testen die jouw kracht of uithoudingsvermogen toetsen. Het is heel mooi om op de keuring te komen en te laten zien dat je goed voorbereid bent en weet wat er van je verwacht wordt. 

Tegenwoordig staat alle informatie per functie netjes op de site van werkenbijdefensie.nl, hier vind je ook de functieomschrijvingen met alle keuringseisen. Lees dit goed door en doe er ook echt iets mee. 

Dat is eigenlijk stap één: je weet ongeveer wat komen gaat, dus je kunt voor jezelf een inschatting maken wat je kunt verwachten. 

In stap twee test je jezelf: hoe presteer je op die fysieke eis? Maak een lijstje met alle keuringseisen en test jezelf op deze punten: 

Wat kun je al en wat kun je nog niet? 

Schrijf je resultaten op en blijf dit doen, zodat je kunt zien waar je verbeterpunten liggen of wat juist heel goed gaat. Zo kun je zien waar je er bijna klaar voor bent of waar nog veel moet gebeuren.

BEGIN BIJ HET BEGIN

Stel: je hebt nooit hardgelopen. Dit kan dan best een uitdaging zijn, omdat je dan helemaal bij het begin moet beginnen: welke spieren gebruik je? Hoe voelt het voor mij om hard te lopen? Langzamerhand zul je met wat technische tips wat beter en efficiënter gaan lopen en leer je onder tijdsdruk een afstand te lopen. 

Uiteindelijk rol je op deze manier in de wereld van trainingsschema’s. Je volgt een trainingsschema van een aantal weken en weet dat je hierbij met zekerheid een bepaalde vooruitgang boekt. Het doel hiervan is dat je netjes de keuringseis behaald.

Zorg ervoor dat je zo traint dat je bij de ingangseis niet op je tandvlees loopt, omdat de eis eigenlijk het minimale is van wat je moet kunnen. Je moet een goede indruk maken waarin je laat zien dat je een goede kans hebt om de opleiding te volbrengen en dat je fysiek gezien een bepaald incasseringsvermogen hebt, omdat je al een tijdje op een bepaalde manier traint. 

Hierdoor weet men dat jij al een bepaald sportverleden hebt en dus een bepaalde mate van spierpijn hebt ervaren, weet hoe je hiermee om moet gaan en hoe je bepaalde blessures moet voorkomen.

Met dit uitgangspunt, waarbij alle kandidaten hetzelfde ingangsniveau hebben, kan in de militaire opleiding een mooie gezamenlijke start gemaakt worden, omdat echt alle mensen die aan het startpunt van de opleiding staan stuk voor stuk allemaal hetzelfde ingangsniveau hebben. Hierdoor kan iedereen hetzelfde sportprogramma doorlopen, zonder dat er een aparte klas gemaakt hoeft te worden voor de mensen die hier nog niet aan voldoen of dit niet kunnen.

DE TRANSFORMATIE

Beeld jezelf in wat jouw burger lichaam nog nodig heeft om tot het lichaam te komen waarmee je de keuring gaat halen. Dit is een zeer interessant beeld om voor jezelf te gaan vormen: 

Hoe ben ik nu getraind en waar moet ik uiteindelijk naartoe? 

Houd je voortgang bij in een voortgangsboek of een logboek, net zolang tot je de norm daadwerkelijk gehaald hebt en zowel fysiek als mentaal klaar bent voor de keuring.

Ik kijk altijd met veel plezier terug op mijn verhaal, maar op het moment zelf was het afzien. Mensen die mij al wat langer volgen, denken nu: daar komt Djack weer met het verhaal over zijn ‘broken body’, want voor mij was dat destijds aan de hand. Ik had zwakke enkels, mijn knieën waren niet heel sterk en als ik ging hardlopen had ik piepende longen door mijn bronchitis. Als ik ging hardlopen ging mijn hele longsysteem helemaal over de zeik, zoals ik dat altijd noem, en ik moest echt mijn best doen om dit te verbeteren, dus dit was zeer uitdagend.

Ondanks alles had ik een duidelijke visie: het lukt me nu nog niet, maar als ik door blijf trainen dan zullen mijn spieren versterken en zal mijn conditie verbeteren. Door hier gaandeweg continu mee bezig te zijn, kreeg ik een steeds beter beeld van mijn eigen fysieke gesteldheid: wanneer wordt het zwaar en vanaf welk moment voel ik dat mijn energie afneemt? 

Al deze inzichten waren ook echt nodig om uiteindelijk voor mijzelf een soort ‘perfecte race’ te kunnen lopen, om de keuringseis te halen.

Ook mentaal was het fijn om een soort druk te behouden. Ik had van tevoren al gehoord dat er op de keuring tijdens het hardlopen een fluitsignaal werd gegeven zodra de laatste minuut inging. Dan had je precies één minuut om nog even alles te geven. Ik merkte zelf dat ik in die minuut niet heel veel extra meters meer kon maken. Ik zat aan de ondergrens om de eis te halen, en om uberhaupt aan de eis te voldoen, moest ik in een constant tempo blijven lopen. 

Stel dat het fluitsignaal in de laatste minuut komt, dan moet ik dus niet meteen als een malle gaan sprinten, want dan loop ik mijzelf binnen 30 seconden al helemaal leeg. Ik had mijzelf dus voorgenomen om, zodra ik het fluitsignaal had gehoord, eerst heel rustig in mijn hoofd tot 10 te tellen, om vervolgens gestaag op te bouwen naar een sprint. Op deze manier lukte het mij om een eindsprint in te zetten en nog het maximale eruit te halen qua extra meters op de hardlooptest.

Al deze vaardigheden deed ik dus al op in het proces van mijn eigen training. Ik noem het lichaam van voordat je in het proces van de keuring zit daarom het ‘burger lichaam’. Je hebt een burger lichaam en dat moet naar de keuringsnorm toe. 

Mijn burger lichaam was aan het begin van het keuringstraject echt nog niet klaar voor de keuring en zeker niet voor het hardlopen. Alle pijn, problemen en ongemakken die ik tijdens dit proces ervaarde, waren uiteindelijk allemaal nodig om de keuringseis te halen. Ik kon uiteindelijk heel goed aanvoelen van: hoe voelen mijn hardloopbenen vandaag? Hoe is mijn conditie? 

Als ik tijdens het hardlopen voelde dat mijn energie afnam, wist ik hoe ik hiermee om moest gaan en dacht ik: 'als ik nu gewoon blijf volhouden op dit tempo, dan ga ik die keuringseis halen'. 

Deze skills en ervaringen heb je eigenlijk ook nodig om netjes die keuringseisen te kunnen halen en deze zelfs nog iets te kunnen overtreffen. Geef alles om ervoor te zorgen dat jij tenminste aan die minimumeisen voldoet.

ONTDEK JE STERKE EN MINDER STERKE PUNTEN

Vanaf mijn 11e trainde ik al in de sportschool. Ik vond het fantastisch om met zware gewichten te trainen. Van jongs af aan realiseerde ik me al goed dat een van de keuringseisen voor Defensie het uitvoeren van push-ups is, met een maximaal aantal push ups in 2 minuten. 

In het begin trainde ik met de trainingsmethode van een soort bodybuildingachtige training. Ik moest hier een switch in maken, omdat ik me realiseerde dat ik op een andere manier moest gaan trainen om de keuringseis te gaan behalen. Ik moest qua getraindheid een transitie maken van maximale kracht naar spieruithoudingsvermogen. 

Het ging er niet om dat ik 100 kilo kon bankdrukken voor 1 keer, maar dat ik 100x kon opdrukken in 2 minuten, en de energie had om heel lang door te gaan met een fysieke activiteit. Waar ik normaal na 45 minuten training totaal gesloopt was, moest ik nu misschien wel twee of drie uur lang met een training doorgaan. 

Zeker voor de mariniers en commando opleiding is het heel belangrijk dat je een goed stamina hebt en in staat bent om bijvoorbeeld een drie uur durende sportsessie kunt doorstaan, die bestaat uit hardlopen, rennen, sprinten en sjouwen met zandzakken en jerrycans of het dragen van een vent van 80-90 kilo op je nek. 

Wat voor sport doe jij nu en wat voor sportachtergrond heb jij? Waar ben je al goed in? Dit is fijn om te weten, omdat je misschien al sterke of juist minder goede punten hebt. Verdiep jezelf hierin. 

Voor mij was dit bijvoorbeeld het hardlopen. Ik las hier wat boeken over en paste de technieken uit deze boeken toe, waardoor ik uiteindelijk weer beter ging hardlopen. 

Ik keek bijvoorbeeld ook naar hoe andere mensen dit deden: kan ik daar iets van leren? Kijk naar hoe jouw sportverleden is opgebouwd en probeer dit bij te draaien in de richting van de keuring. Als je ergens wil komen en er zijn keuringseisen om af te leggen, train hier dan doelgericht voor. Zorg dat je het haalt!

LOOP JE EIGEN WEDSTRIJD

Stel, je beoefent een teamsport, zoals voetballen. Je kan daar nog weleens onderuit geschopt worden. Of stel je doet judo of karate of een andere vechtsport, dan ontstaan er weleens sparringspotjes onderling waar je onverhoopt een paar klappen op je lichaam kunt oplopen, bedoeld of niet bedoeld. En hoewel het oplopen van een blessure natuurlijk niet de bedoeling is van deze sporten, kan het wel gebeuren of kan het je onbedoeld overkomen. Hier was ik mij heel bewust van. Ik heb de afgelopen jaren mensen geadviseerd die richting Defensie willen, en vanuit hun burger lichaam gingen trainen om te focussen op je keuringseisen. Doe wat je moet doen en kijk hoe je je oude sportverleden hierin als hefboom kunt gebruiken. 

Mijn advies voor jongens die bijvoorbeeld fanatiek voetballen (meerdere keren per week trainen, met wedstrijden in het weekend) is: bouw dit rustig af. Het zou zonde zijn als jij tijdens een wedstrijd geblesseerd raakt en hierdoor jouw droombaan vaarwel moet zeggen, omdat je de keuring niet kunt halen. De opleiding voor Defensie start vaak maar eens per jaar, en als je die niet kunt meepakken, moet je een heel jaar wachten en in de loop van dat jaar wachten kom je misschien wel weer in een andere fase in je leven dat je tussentijds voor iets anders wil kiezen omdat je niet een heel jaar wil wachten. 

Beoefen je een sport, welke je gecontroleerd kunt uitvoeren? Blijf dit dan vooral doen, maar kijk voor jezelf wel of het verstandig is om de sport te blijven beoefenen. 

Wil jij van de burgermaatschappij naar Defensie toe? Het eerste wat je hierbij gaat tegenkomen, is zijn keuringseisen. Bekijk de keuringseisen van de functie die je wil gaan doen en schat in hoe jij er op dit moment voorstaat. 

Test jezelf, maak een lijstje met keuringseisen en schrijf op wat je hebt getraind, op welke datum jij dit hebt gedaan en wat het resultaat hiervan was. Herhaal dit, zodat je na een periode van een aantal weken kunt kijken of je hier beter in bent geworden. Verbeter jezelf en besteedt extra aandacht aan de punten waarin je nog niet zo goed bent, zodat je deze uiteindelijk wel haalt.

Als je uiteindelijk op de keuring bent, gaat het volledig om jou: jij moet de keuringseis laten zien. Soms loop je tijdens de keuring in een groepje. Je weet niet hoe anderen getraind zijn, dus je loopt je eigen wedstrijd. Als het startschot van de hardlooptest gegeven wordt en de rest gaat er als een gek vandoor, wat doe jij dan? Ren je als een gek achter de rest aan en gooi je je volledige trainingsverleden overboord? Ik noem dit zelf altijd de kamikaze strategie, waarin je meteen vanaf de start veel te hard start en daardoor het uiteindelijk niet haalt. Of loop jij je eigen wedstrijd, behoud je je normale tempo en luister je naar je lichaam? Als je het op de laatste manier doet, dan ga je het met zekerheid behalen. Dát is waar het om gaat bij de keuring.

Ik heb weleens meegemaakt dat mensen zich laten imponeren door bijvoorbeeld de instructeur die zegt: “je moet alles geven en gewoon gaan!”. Dit zijn enkel aanmoedigingen om je te motiveren. Neem dit dus nog niet zo letterlijk dat je aan je eigen strategie voorbijgaat. Misschien kun je aansluiten bij een paar mensen tijdens de uitvoering van eis, maar laat je niet door deze mensen leiden omdat je denkt: “wij doen dit samen”. Loop je eigen wedstrijd, laat zien dat je het beheerst en dat je de keuring kunt halen.

Ik wens je heel veel succes met de voorbereidingen op jouw keuring, dus van jouw burger lichaam naar de norm van de keuringseisen. 

Wil je meer weten van Defensiefit? Lees dan ook de andere artikelen hier op de site, en sluit vooral aan in ons programma om te trainen als een militair! 

Fijne dag gewenst en tot de volgende aflevering!

Gr, Djack :)

Reactie plaatsen